עדכון ועד מנהל 23.02.2023

קהילה יקרה,

בימים אלו אנו מסיימים את העבודה על תקציב היישוב לשנת 2023.

ראשית, אנו רוצים להודות למזכיר היישוב, אבי טקסלר, ולצוות המזכירות על עבודה מאומצת ויסודית שמאפשרת לנו להציג תקציב טוב שמקושר ישירות לתכניות העבודה של כל רכז ורכזת.

בקרוב תצא הזמנה לאסיפת חברים לאישור התקציב ושם תוכלו למצוא את כל הטבלאות, תרשימי הפאי והמספרים שתרצו. אבל למען אלו שרק המחשבה על אקסל עושה להם חום :), וגם לאלו שאוהבים מספרים, ריכזנו כאן את עיקרי השינויים והדגשים שבאים לידי ביטוי בתקציב. נשתדל להציג גם את הרציונל שעמד מאחורי כל שינוי.

ספוילר – התקציב כולל גם העלאה של 10 ש"ח במס ביטחון ו-5 ש"ח במיסי יישוב. מקווים שעד סוף המסמך תסכימו שהיא מוצדקת.

הוצאות

כפי שבוודאי כולנו שמנו לב, המחירים עולים. כמו שהאינפלציה משפיעה על כל משק בית בישראל, כך היא משפיעה, פי כמה וכמה, על תקציב בסדר גודל של 15 מיליון ש"ח. הכל עולה קצת יותר וכך כל ההוצאות בכל תחום גדלות קצת. בנוסף לכך, ישנם כמה תחומים שבהם חל שינוי משמעותי מעל ומעבר לעלייה רוחבית מתונה.

נוער

כפי שכבר פרסמנו בעבר, תחום הנוער נבחר כאחד מהיעדים האסטרטגיים של 2023. כדי לתת להצהרה הזו משמעות אמיתית, תקציב הנוער יגדל בכ-200,000 ש"ח!!! לעומת השנה שעברה. זהו הגידול הכי משמעותי השנה והוא יאפשר לנו להביא לראשונה מנהל/ת תחום נוער במשרה מלאה. מספר התקנים לרכזי הנוער גדל וממילא גם תקציב הפעילות מותאם לגידול הצפוי בהיקף הפעילות וההשתתפות.

הגיל השלישי

בשנים האחרונות זכינו בתיקצוב מאוד משמעותי לתחום גיל הזהב ממשרד הרווחה, שאיפשר פעילות ענפה מאוד ללא הוצאה ישירה של היישוב. בשנה שעברה נמצא שאנחנו כבר לא עומדים בקריטריונים של הפרויקט ועל כן המימון החיצוני לתחום קוצץ בצורה דרסטית. כדי להשלים את החסר תיקצבנו סכום של 50,000 ש"ח לטובת האוכלוסייה היקרה הזו.

ביטחון

בתחום הביטחון אנחנו מושפעים משינויים אזוריים בשכר הבסיס לתפקידי ביטחון ושמירה. כל היישובים בגיזרה העלו את שכר עובדי הביטחון וזה מחייב אותנו להתאים לשוק כדי להמשיך למשוך כח אדם איכותי למחלקת הביטחון. מכיוון שמדובר בלא-מעט תפקידים שמאויישים 24/7, גם עלייה קטנה בשכר השעתי מובילה אותנו לתוספת של כ-400,000 ש"ח לתקציב הביטחון. שוב, לא מדובר בהתרחבות או השקעות מטורפות באמצעים חדישים, אך לא נצרכים, אלא רק בשימור הקיים. 

בצד ההכנסות הרגילות היישוב תמיד פועל ליצירה ומיצוי של מרכזי רווח ומקורות הכנסה, כגון 'בד בבד' (האב עסקים) ופריסת פאנלים סולאריים על גגות של מבנים. אבל גם כאן ישנם כמה שינויים דרסטיים הצפויים לקרות השנה:

שכירות

לאחר שנים רבות של סטגנציה במחירי השכירות של מבני היישוב (הן שכירות עסקית והן שכירות קרוואנים למגורים), היישוב החל בתהליך התאמת גובה השכירות לערך השוק העכשווי של הנכסים. מדובר בתהליך מורכב ועדין מול תושבים ובעלי עסקים מקומיים, שהחל עוד ב-2022 ויבוא לידי סיום ומיצוי השנה.

תרבות

מחלקת התרבות האהובה של תקוע תמיד ידעה לספק מגוון רחב ואיכותי של אירועי תרבות. נרגיע אתכם ונדגיש כי אין כוונה לצמצם את רמת ההוצאות שלנו בתחום שכל כך קרוב לליבנו. אבל תכנית העבודה החדשה תצפה לגידול של כ-40,000 ש"ח בהכנסות תרבות. במילים אחרות, אירועי תרבות מסוימים (לא כולם!) יעלו יותר לתושב הפרטי שנהנה מהם, כדי שהם יעלו פחות לכיס הציבורי.

מס תושב

ובסוף הגענו לנושא המיסים. בדקנו. חוץ מתוספת של 5 ש"ח של מס נוער לפני כמה שנים, מיסי היישוב לא עודכנו כבר 10 שנים(!) לפחות (בדקנו רק עד 2013…). מאז ועד היום קרו כמה דברים לכלכלה במדינת ישראל ובין השאר היתה אינפלציה של כ-10% במצטבר. במילים אחרות, ב-10 השנים האחרונות ערך מיסי היישוב בעצם הלך וקטן כל שנה.

לצערנו, לאור המשך עליית המחירים הדרסטית בשנה האחרונה וגם לאור כל האמור לעיל אנו מציעים להעלות את מיסי היישוב כדלהלן:

אגרת ביטחון: 10 ש"ח 
מס תושב: 5 ש"ח

ההעלאה תביא אותנו לתשלומי המיסים הבאים:

מס תושב: 200 ש"ח

אגרת ביטחון: 160 ש"ח

מס מבני ציבור: 40 ש"ח

מס מים קבוע: 20 ש"ח

נוער: 5 ש"ח

גמ"ח: 5 ש"ח

סה"כ: 430 (עדיין במקום מכובד באמצע ביחס ליישובים אחרים בגוש)

מקווים שהצלחנו להבהיר את האתגרים ואת הניסיונות הכנים להגיע למענים מוצלחים ויעילים ככל הניתן. נתראה באסיפת החברים. שיהיה פורים שמח וסוף חורף טוב