עדכון ועד מנהל 24.01.2023

קהילה יקרה, 

שמחים לשוב ולעדכן אתכם בעניינים השונים העולים מן השטח. 

סיום שנת תקציב והכנה לשנה הבאה

אם תפגשו בחברי הועד בשבילים, אל תתפלאו לפגוש בפנים עייפות. ישיבת הוועד האחרונה הסתיימה הרבה אחרי חצות, וגם זה רק כדי שאבי, מזכל היישוב, יגיע הביתה ללשם לפני הזריחה. אנחנו נמצאים בתפר בין שנות המס: בין 2022 ל-2023 (טוב, אנחנו כבר בתחילת 23, ובכל זאת). הישיבות ארוכות, מלאות בטבלאות אקסל, שורות ומספרים, סיכומים, תקציבים, קטגוריות, הכנסות, הוצאות, והסקת מסקנות. הרבה הסקת מסקנות.

תחשבו על התקציב הביתי שלכם. אם הוא נראה לכם מסובך לפעמים, אז תקציב של יישוב שלם הוא, כפי שאתם יכולים לשער, פי כמה וכמה. אנחנו מקדישים הרבה מחשבה לכל שאלה: איפה לצמצם, איפה להשקיע ומאיפה מגדילים משאבים. 

את בניית התקציב התאמנו למטרות והיעדים שנקבעו לשנה הבאה, אחרי תהליך עומק בנושא עליו סיפרנו בעדכון הקודם. בניית התקציב כוללת ירידה לפרטים בכל תחום, בכל תת קטגוריה, כדי לדייק כל הוצאה מהקופה. ממש בקרוב יפורסם תאריך לאסיפת חברים לאישור התקציב. אתם ממש מוזמנים להגיע, לשמוע ולהשמיע. 

כחלק מבניית התקציב העמקנו בחשיבה על עוגנים כלכליים ליישוב, שיאפשרו את המשך מתן השירותים לתושבים ברמה הנדרשת, וגם הרחבה בתחומים שונים שצפים לפי צורך. לדוגמא, תחום הנוער דורש תגבור תקציבי בשנה הבאה (וההערכה היא שגם בשנים הבאות הלאה), וכדי להגדיל את תקציב הנוער שלא על חשבון תקציבים אחרים ביישוב, אנחנו נדרשים להגדיל הכנסות. 

כמו כל היישובים (וכל המדינה באופן כללי), תקוע מתמודדת עם עליית מחירים, כמו העלאת שכר כדי לאייש משרות, לצד זאת שהתקציב הסטטי לא משתנה. זה אתגר גדול שאנחנו מתמודדים איתו, ומפעילים את מיטב המוחות כדי להגיע לפתרונות מדוייקים שייטיבו עם כלל היישוב. 

סיום קורס יזמות של המועצה – יזמויות בתקוע

בשבוע שעבר התקיים בנוקדים מפגש סוף קורס יזמות של המועצה, אותו הובילה יפה המנכ"לית. אלינור רחמים, רפרנטית עסקים, השתתפה במפגש מטעם הוועד. במפגש הוצגו כמה יזמויות מתקוע, שתיים מהן אף קיבלו תמיכה מהמועצה: מיזם אמנות רב גילאי בהובלת טלי פרקש, ומיזם המחב"ת – מטבח חברתי בתקוע – פרי מחשבתם של אסף פרי ותמר קסטלנובו. 

אנחנו גאים ביזמים המקומיים שלנו בתקוע, ורואים בעבודה שלהם חשיבות רבה.

חיים משותפים בתקוע – מאין ולאן

בפגישת הוועד האחרונה אירחנו נציגים שהיו חלק מוועדת האמנה לחיים משותפים בתקוע. האמנה נחתמה על ידי חברי היישוב ב-2017, וניתן לקרוא את הנוסח המלא שלה באתר האישה החכמה. האמנה עוסקת בשמירה על צביון ישוב מעורב מול כל האתגרים שעולים מהשטח, וההחלטות השונות בה (למשל: בית ספר אחד, תנועת נוער אחת, איש צוות מטעם היישוב שיהיה אחראי על קידום הנושא של "חיים יחד", ועוד) עברו בהצבעה באסיפת חברים. הנציגים שהגיעו לישיבת הוועד בשבוע שעבר העלו תחושות קשות בנושא ההתנהלות בנוגע לחיים המשותפים בתקוע. 

חשוב להגיד שהיישוב השקיע הרבה משאבים ומחשבה בתחום החיים המשותפים בתקוע, למשל העסקת רכזת ייעודית לעניין, והפניית מבנים של היישוב למכינה מעורבת. למרות זאת, התוצאות בתחום אינן משביעות רצון, גם לדעתנו, ואנחנו מכירים בכך שלא הצלחנו לממש מספיק את המטרות.

במשך השנים שעברו מאז החתימה על האמנה, עולות סוגיות מורכבות מתוך חיי הקהילה שנוגעות לכתוב בה. למשל, הוועד סירב לבקשה של קבוצה מבנות הנוער ביישוב לפתוח סניף של אריאל בנות, כי הדבר נוגד את הכתוב באמנה. אבל התנועה קמה בכל מקרה, ואחרי שנה שבה הן קיימו את הפעילויות שלהן ללא מבנה מטעם היישוב, בגשמים ובחום המדברי, הוחלט לאפשר להם שימוש במקלט פנוי. 

סוגיה נוספת בנושא היתה הכוונה להקצות בתים בפרוייקט תקוע דרום לגרעין משפחות חילוני שיגיע מחוץ ליישוב. לאחר שהיקף הבניה הצטמצם משמעותית בגלל הקו הכחול, נאלצנו לוותר על הרעיון כיוון שהוא בא על חשבון יכולתן משפחות מקומיות שמהוות חלק משמעותי מהקהילה בתקוע לרכוש כאן בית.

כעת עומדת על הפרק סוגיה נוספת של פתיחת גן בזרם דתי מסויים. אנו, חברי הוועד, כנבחרי ציבור המייצגים את הקהילה, עוסקים רבות בשאלה כיצד לתת מענה לצרכים השונים תוך שמירה על המרקם החברתי הייחודי של תקוע. 

אנחנו שואלים את עצמנו מהי היכולת שלנו, או של כל ועד אחר, להשפיע על אופי הישוב. לצורך העניין, גם אם חברי הוועד יחרטו על דגלם את הערך של ״שמירה על ישוב מעורב״ כערך עליון – היישוב עדיין לא יהפוך להיות יותר מעורב. מניסיון העבר, לא נראה שיש סנקציות או מהלכים שיכולים לשנות את זה, אלה להיפך, מהלכים כאלה עשויים להוביל לתסיסה ולמשברים קהילתיים. 

לקהילה של תקוע, כמו לכל קהילה, יש דינמיקה טבעית משלה, וכדאי להיות צנועים עם הרצונות לשלוט במגמות כאלה. המגוון האנושי כאן הוא מהגדולים והמעניינים בארץ, והאופי המיוחד של היישוב לא השתנה בשנים האחרונות. יש כאן הכלה וסובלנות כלפי אמונות וזהויות שונות, ואנחנו תקווה שהדבר ישתמר גם בעתיד. לדעתנו, האופי המעורב הייחודי של היישוב נעוץ בשיח הפתוח ובאווירה המקרבת, ולאו דווקא בנתונים דמוגרפיים כאלה או אחרים. 

נשתף שאחד מחברי הוועד סיפר בפגישה שכשהגיע לתקוע הוא הצטרף לוועד ההורים של אח"י, שבו התקיים דיון סוער ומתמשך בנושא שיח שחרית/תפילה וכו'. במהלך הדיון בנושא, צוות בית הספר התנגד לספור כמה חילוניים וכמה דתיים יש בבית הספר, מתוך החלטה עקרונית שהמספר לא משפיע על המרקם. בית הספר אח"י קיים כבר 25 שנים, ולאורך חצי היובל הזה לא מפסיק הדיון בנוגע לתפילה ולשיח. זה מה שגורם לבית הספר להיות מעורב: לא הדמוגרפיה, אלא האפשרות המתמדת לשיח, והרצון התמידי לברר סוגיות של קהילה מעורבת. אנחנו מקווים שהנושא תמיד ימשיך להיות משמעותי ולהעסיק את האנשים השונים ביישוב, ומזמינים אתכם לפנות אלינו עם דעות ורעיונות בתחום. 

עד כאן לבינתיים 🙂

מאחלים לכולכם שנת מס שמחה וחודש עברי טוב – 

וועד תקוע.