עדכון וועד – 28.11.2022

קהילה יקרה,

אז אחרי הפוגה קצרה, אנחנו חוזרים לעדכן במרץ על הנעשה תחת אחריותנו בתקופה האחרונה. 

אירועי יום רביעי

ברביעי בבוקר התעוררנו לחדשות קשות ולדרך חסומה אל ירושלים. דבר ראשון, חשוב לנו להגיד שמערכי החירום ביישוב ובמועצה ערוכים לסייע, ואם האירועים העלו בכם זכרונות או תחושות קשות אתם מוזמנים ליצור קשר עם אחד הגורמים על מנת לקבל עזרה או הפניה אל הגופים הרלוונטיים:

נציגי צוות צח"י היישובי – הרב אבי בלידשטיין: 054-555-8427

יפעה רגב, רכזת הקהילה: 055-923-5467

מרכז חוסן עציון: 02-9939378

שנית, אנחנו  פועלים על מנת למנוע מצב של מצור דה פקטו בזמן אירועי חירום ביטחוניים. גם בזמן אמת, הפעלנו לחץ ככל יכולתנו על גורמי הביטחון, ובנוסף הוצאנו מכתב מראשי הוועדים בגוש הרודיון שבו הצעות מעשיות לפתרון החסימה במחסום. המכתב מצורף לעדכון זה ואתם מוזמנים לעיין בו. 

ועדת משרד הפנים על התנהלות ועדים מקומיים גדולים

אבי טקסלר, מזכ"ל היישוב, ומשה סוויל, יו"ר הוועד, השתתפו בשבוע שעבר בדיון בוועדה הגאוגרפית של משרד הפנים בנושא התנהלות ועדים מקומיים גדולים. 

בישיבה השתתף גזבר המועצה, שלו קיים, שהציג את עמדת המועצה שהיחסים בין המועצה לתקוע תקינים והשירותים המסופקים סבירים.

מהצד השני היו נציגים משלושה יישובים גדולים (תקוע, עלי, וכפר אדומים) שהציגו קושי אדיר בניהול ישוב גדול בתוך מועצה אזורית. חלק מהאתגרים שהועלו:

– אבסורד בתשלום ארנונה כפול

– פער במתן שירותים

– חוסר יכולת לגייס תקציבים

– מרחק פיזי מהרשות

ועוד.

מטרת הוועדה היתה לתת כלים לוועד המקומי להתנהל בצורה יותר יעילה בלא צורך להתנתק מהמועצה האזורית (זאת כחלק ממדיניות משרד הפנים להימנע ככל שניתן מיצירת רשויות מקומיות נוספות). 

הצעות שעלו:

– בחירות מלאות למליאת המועצה, מה שיתן לישוב גדול ייצוג ויכולת השפעה על המליאה שהולמת את חלקה היחסי באוכלוסייה.

– מתן אפשרות לוועדי יישוב להגיש קולות קוראים למשרדי ממשלה 

– מנדט של הישוב בחלוקת כספי פיתוח

– יו"ר בשכר (שלא כמו כיום כשכלל חברי הוועד עושים את כל העבודה בהתנדבות מלאה)

– הקמת אגף במועצות שיטפל ביישובים גדולים

– מתן אפשרות להקמת חברה עירונית של היישוב, צעד שעשוי להיות מאוד משמעותי עבור האיתנות הפיננסית של תקוע. 

יו"ר הוועדה ביקש שנשלח לו חומרים ונשמור איתו על קשר, ואנחנו חושבים שנוצרה פה הזדמנות חד פעמית להביא לשינוי אסטרטגי ביכולת לנהל ישוב גדול. צריך להמשיך ללוות את האירוע הזה צמוד, ולוודא שמביאים הצלחות.

עוד רעיון שעלה בעקבות הפגישה הוא לקיים ביקור למידה ביישוב עלי – יש לנו הרבה מה ללמוד מאופן הניהול שלהם.

ודבר אחרון, חשוב היה להיחשף לכך שלכל הישובים הגדולים ביו"ש יש קושי אמיתי אל מול המועצה האזורית. אנחנו לא לבד באתגר זה, ושמחנו גם שנציג המועצה נחשף לתכנים האלה ולקשיים השונים שהועלו. 

 

תקוע ד' על המפה

ב-14.11 התקיים מפגש של ועד תקוע ד' עם מזכיר היישוב ונציג מהוועד, בפגישה עלו נושאים שונים וצרכים של תושבי תקוע ד' כגון יציבות החשמל לקראת החורף, התנהלות הקופה ועוד. אנחנו מקווים שהמסקנות ייטיבו עם ההתנהלות היום-יומית של היישוב בנושא בהמשך.

פגישת עדכון לרשימת מבואות

פרוייקט תקוע דרום והתקדמותו מעסיקים אותנו, ואנחנו שמחים לעסוק בבנייה ובפיתוח של היישוב. כחלק מהפרוייקט, יקבלו מגרשים חברי רשימת מבואות ההיסטורית, שהמתינו שנים רבות להתפתחות הזאת. 

ב15.11 נציגי הרשימה הגיעו לישיבת וועד לקבלת עדכון לגבי התקדמות הפרויקט מאז הפגישה הקודמת. בפגישה דיברנו על העידכונים השוטפים, על מיקום מגרשי מבואות ועל הפרויקט באופן כללי, בסטטוס שבו אנחנו נמצאים היום.

הקריטריונים להרשמה לפרוייקט לחברי היישוב שאינם ברשימה יתפרסמו בעז"ה בימים הקרובים.

עבודות בכביש ברחוב הרב שג"ר

העבודות ברחוב הרב שג"ר ממשיכות במלוא המרץ, והשיפוץ יוביל לשיפור תשתיות משמעותי והכרחי למען היישוב. עם זאת, בינתיים תושבים רבים מודאגים מהסכנות בכביש בתהליך שיפוץ. אנחנו שומעים את ההערות העולות מן השטח ודואגים להעביר אותן לגורמים הרלוונטיים. במקביל, אנא הדריכו את ילדיכם לנוע בזהירות באזור עד תום השיפוץ, וודאי בהתחשב בחודש ארגון שנמצא בשיאו בימים אלה.

בשבוע שעבר התקיים סיור ברחוב, שעסק בשינויים השונים העומדים על הפרק: הנמכות, מעברי חצייה, רוחבי המדרכות, הניקוזים, הבאמפרים, ועוד. בסיור נכחו מזכיר היישוב, רכזת הפנים אתי מלכה, נציג מהוועד, מהנדס כבישים, מפקחים מטעם היזם והיישוב, ונציגה מתושבי השכונה. בסיור עלו הבקשות של התושבים בשימת דגש על בטיחות הילדים שחוצים את הכביש אל הסניף. 

סיכום סקר על השפעות קמינים ומידעון קמינים

כבכל חורף, נושא הקמינים צף ועולה מחדש. בסוף החורף שעבר ערכנו סקר בקרב תושבי היישוב על הקמינים, ובעקבותיו כתבנו מידעון בנושא. על הסקר ענו 219 תושבים, ואנחנו מזמינים אתכם לקרוא את התוצאות ואת המידעון בקישורים המצורפים. אנו מקווים שיעבור עלינו חורף חם ונקי ככל הניתן עם מינימום חיכוכי שכנים.

פגישת וועדת ביקורת עם הוועד המנהל

עם כניסת הוועד המנהל החדש לתפקיד, נכנסה גם וועדת הביקורת החדשה לתפקידה. חברי הוועדה החדשים הם אריאלה צים, צחי דבירה ויאיר לב. תפקיד וועדת ביקורת הוא כשמה, לבקר את הוועד המנהל ואת תהליכי ההתנהלות של היישוב. השבוע קיימנו פגישה משותפת (ראו תמונה), ואנחנו מזמינים אתכם לפנות לוועדת הביקורת לכל מחשבה או הערה: bikoret.tekoa@gmail.com.

מאחלים המשך חורף חם ובטוח,

הוועד המנהל.