עדכון וועד 20.10.2022

קהילה יקרה, 

אחרי החגים שמח! מקווים שהחזרה לשגרה עוברת עליכם בטוב. נתחיל באיחולי מזל טוב לאלינור רחמים, אחראית הדוברות של הוועד (וגם רפרנטית עסקים ותרבות), שבדרך כלל עובדת במרץ על העדכונים האלה אבל הפעם הייתה קצת עסוקה בללדת 🙂 המון מזל טוב אלינור יקרה. מאחלים לך ולקטנה הרבה בריאות ונחת!

נספר לכם קצת על הנושאים שאנחנו עוסקים בהם בימים אלה:

פגישת "מטה מול מטה" עם המועצה

ב-2.10 התכנסנו, עובדי המשרד וחברי הוועד, לפגישת מטה מול מטה עם נציגי המועצה. מטרת הפגישה היתה לדון בצרכי היישוב וביחסים בינו ובין המועצה. שיתפנו במצגת בנעשה ביישוב ודנו בנושאים שונים, ביניהם: 

  • מבני מועצה פנויים לשימוש היישוב
  • קידום תב"עות והיתרים בפרויקטים שעל הפרק וגם בשטחים עתידיים
  • בניית מגרש שחבק (מגרש כדורגל עם דשא) מוקטן ליישוב
  • דרכי התמודדות עם מחסום מזמוריה והפקקים הבלתי נסבלים

כמו כן, סיכמנו עם שלמה נאמן, ראש המועצה, ועם יפה שטרית המנכ"לית על הקמת צוות מקצועי לבחינת המודל הראוי לניהול יישוב גדול. אנו סבורים שגם אם אין היתכנות בטווח הנראה לעין להיפרדות מלאה של היישוב מהמועצה, צריך להיות מודל ביניים ליחסים בין מועצה אזורית ליישוב בגודל של תקוע כפי שהוא היום ועוד צפוי להיות. הצוות יבחן מודלים קיימים במועצות אחרות ויציע מודל שמתאים לתקוע.

קמינים, עצים ומה שביניהם

כולנו מכירים את סערת הקמינים שחוזרת מידי חורף. לאחרונה פרסמנו שמתגבשת קבוצת רכישה של חומרי בעירה לקמינים שאמורים להיות פחות מזהמים ברמה משמעותית מבולי העץ הרגילים, והבטחנו סבסוד של מחצית מעלות ההובלה (סך הסבסוד לכל המשפחות אמור להסתכם בסביבות 4000 ש"ח).
בעקבות ביקורות שהועלו על המהלך, ראינו לנכון להרחיב את ההסבר על הרציונל שהנחה אותנו. בשנתיים האחרונות אנחנו פועלים לצמצם ככל הניתן את נזקי החימום בקמיני עצים, מהם סובלים תושבים רבים. אנו מנסים לעורר מודעות ואף מעבר לאמצעי חימום אלטרנטיביים, לנטר זיהומים באמצעות חברות חיצוניות ולגשר בין משפחות משני הצדדים. כחלק מהמהלך הזה ראינו לנכון לעודד בעלי קמינים לעבור לחומרי בעירה מזהמים פחות, למרות שהם יקרים מהרגיל, כמהלך משלים. 

הסיבה הכלכלית שמצדיקה סבסוד היא כזו: אין היום חוק שאוסר על בעלי קמינים להמשיך לחמם בעצים, לזהם ואולי אף לפגוע בבריאות שכניהם. אין לוועד שום דרך למנוע מהם לעשות זאת (וזאת גם בלי להיכנס לדיון האם נכון לאכוף אי שימוש בעץ כאמצעי חימום). זיהום אוויר הוא סוג של עלות ציבורית שלא ניתן לזקוף במקרה הזה על מי שיוצר אותו, ולכן יש הגיון להשקיע מכספי ציבור על מנת לממן את הפחתתו. 

התועלת היא לא לבעלי הקמין (שבפועל ישלמו יותר על חומרי הבעירה, גם אחרי הסבסוד) אלא לשכניהם, שאנו מקווים שיסבלו מפחות זיהום. הסבסוד הוא לטובתם. נציין גם שלא נדרש מקור תקציבי מיוחד לצורך הזה משום שמדובר בסכום קטן של כמה אלפי שקלים בודדים. אנחנו מקווים שע"י השקעה יחסית קטנה כזו נצליח להניע מהלך מועיל לכלל הציבור שימשיך לאחר מכן בלי התערבות שלנו. זה לא המהלך היחיד שמתוכנן בנושא, ואנו מודעים למצוקה של תושבים רבים ביישוב בעניין הזה. 

בהזדמנות זו אנו קוראים לבעלי הקמינים להכין מבעוד מועד מחסה מוגן ויבש לחומרי הבעירה שברשותם. עצים רטובים, אפילו מעט, מזהמים הרבה יותר מעצים יבשים ואלו שלא דואגים למחסה יבש פוגעים עוד יותר בשכניהם. אנא שימו לב והעירו את תשומת ליבם של אלו שלא דואגים לכך.

*

זהו לבינתיים. מאחלים חזרה מוצלחת לשיגרה וחורף טוב,

ועד תקוע